Afgerichte vuurvliegjes bekijken

17 juni 2019 - Maroubra, Australië

Weer een rustig weekje dat voorbij is. Afgelopen  week was mijn hostdad weer de hele week thuis dus ik heb rustig aan kunnen doen. Gelukkig maar want mijn gehoest is nog steeds niet over en het begint intussen erg vermoeiend te worden.
Afgelopen maandag was het Queens Birthday. Niet te vergelijken met Koningsdag in Nederland. Waar het bij ons een heel feest is op Koningsdag, is het hier eigenlijk alleen maar een reden voor een vrije dag. Queens Birthday wordt ook niet gevierd op de verjaardag van de koningin, het is gewoon altijd de tweede maandag in juni. In Nieuw Zeeland is het de eerste maandag in juni, toch apart sinds het om dezelfde koningin gaat..

Afgelopen disndag ben ik 's avonds samen met mijn gezin naar Vivid gegaan. Vivid is een groot lichtfestival in Sydney. Door een groot deel van de stad staan verschillende lichtstellages en gebouwen zoals Harbour Bridge en Opera House zijn prachtig verlicht. Ik had al veel over Vivid gehoord maar om er nu zelf rond te lopen was nog mooier dan gedacht. Veel van de stellages waren interactief waardoor het voor de kinderen ook leuk was om rond te lopen. Mijn hoogtepunt? Een groot veld met kleine bewegende lichtjes. Het heette ook 'Fireflies'. Toen Harry en Izzy mij vroegen hoe dit veld was gemaakt, heb ik het hen haarfijn uitgelegd. Een paar weken voor Vivid worden er namelijk heel veel vuurvliegjes gevangen, deze worden vervolgens getraind. Zo moeten de vuurvliegjes leren om netjes binnen het hek te vliegen en om zich eerlijk te verdelen over het veld. Wat er 's nachts met de gebeurde? Na Vivid werden ze in hokjes gestopt en meegenomen naar een grote slaapzaal waar ze sliepen en eten kregen zodat ze de volgende dag weer konden werken. Wat is werken met kinderen toch leuk om te doen! Een andere leuke stellage van Vivid was de Pixar film in de tunnel. De tunnel was afgesloten voor auto's, op deze manier konden de bezoekers op de straat gaan liggen. Nu had je het perfecte uitzicht op de verschillende Pixar filmpjes die op het plafond van de tunnel werden geprojecteerd.

Verder stond er tijdens Vivid ook een stroopwafelkraam. Mama stuurt eens in de zoveel weken al pakjes stroopwafels naar Australië omdat de kids ze zo lekker vinden. Maar verse stroopwafels blijven toch het allerlekkerste en daar was het hele gezin het mee eens!

Vrijdag ben ik weer gaan kijken bij de rugby wedstrijd van Harry, blijft hij leuk vinden als er extra support naast de kant staat. Izzy vroeg me dan ook wanneer ik een keer bij haar AFL (Australian Football League) wedstrijd kwam kijken. Afgelopen zondag ben ik dus ook haar gaan aanmoedigen. En ik had een perfecte wedstrijd gekozen. Het regende al de hele ochtend super hard en tot onze grote verbazing werd de wedstrijd niet afgelast. Aangekomen moesten de meiden op een kleiner veld spelen omdat delen van het veld te ver onder water stonden. Ik kan je vertellen dat na 10 minuten spelen het hele veld onder water stond. Toch hebben ze nog 45 minuten van de wedstrijd gespeeld voordat deze werd afgelast. Alles en iedereen was zeiknat, we hadden allemaal een laagje water in onze schoenen staan. Maar ik moet toegeven dat AFL wel een leuke sport is om  naar te kijken. Volgende keer dus maar weer mee en dan hopelijk geen regen!
Intussen ben ik mij al flink aan het verheugen op mijn reis van aankomende woensdag. Heerlijk 4 dagen in de trein door de mooiste landschappen. Ik heb maar weer nieuwe boeken gekocht voor onderweg zodat ik lekker iets te lezen heb.

AFLVividStroopwafels!