Koala's en kangoeroes knuffelen

24 maart 2019 - Sydney, Australië

Terwijl ik dit typ zit ik in de ferry van Manly terug naar Sydney. Manly is een mooie plaats ten noorden van Sydney. De rit met de ferry duurt een half uur, maar dan krijg je er ook mooie uitzichten voor terug. Ik heb mijn zondag lekker aan het strand doorgebracht. Bruin bakken in de zon, lezen en zwemmen in de zee.
Afgelopen week verliep niet altijd even soepeltjes. Het heeft tot en met woensdag gigantisch veel geregend. Op die momenten valt op dat Sydney niet gemaakt is voor regen en slecht weer, alle activiteiten hier zijn buiten. De afgelopen week bestond dus veel uit binnen zitten. Nou, ik kan je vertellen dat je daar na een tijdje toch echt wel klaar mee bent. Ook merk ik dat de kinderen intussen zo goed luisteren dat ik geen uitdaging meer heb voor mijn gevoel. Erg zeg, luisteren de kinderen is het ook weer niet goed. Woensdag had ik er zo genoeg van dat ik gewoon naar huis wilde. Maar ja dat kan natuurlijk niet. Ik ben dus samen met mama en Menno gaan nadenken over de dingen die ik hier kan gaan doen om het gevoel van uitdaging terug te krijgen. Het plan is nu om vrijwilligerswerk te gaan doen op de school van de kinderen. Op die manier kan ik mijn werk als juf ook hier in de praktijk brengen, want ook het lesgeven begin ik toch wel te missen!
Uiteindelijk blijkt ook dat het naar huis willen toch wel echt gewoon een fase is en dat praten erover echt enorm helpt!
Donderdag had ik namelijk nergens meer last van. Ik ben naar Koala Park Sanctuary geweest, een trip van 1,5 uur met de bus. Het park vond ik een beetje tegenvallen, er waren niet heel veel dieren en de verblijven waren vrij klein. Ook had ik verwacht om meer dan 2 koala's te zien bij een koala sanctuary. Maar de grote pluspunten van het park: je kon kangoeroes voeren en aaien en je mocht koala's aaien! Bij het kangoeroes voeren had ik een beetje het idee van een kinderboerderij, maar dan een hele coole met kangoeroes. Je loopt rond met een zakje voer en om je heen hupsen allemaal kangoeroes. Ze eten uit je hand en blijven lekker zitten om op hun rug gekriebeld te worden. Het koala's aaien kan ik nu ook afstrepen van mijn bucketlist. Koala's zien er niet alleen zacht uit, ze zijn het ook! De verzorger vertelde dat er in New South Wales een wet is die mensen verbied om koala's vast te houden. Als ik dit dus wil doen zal ik moeten wachten tot ik met Menno in Queensland ben, hier mag het namelijk wel!
Zaterdag heb ik voor het eerst in mijn leven een rugby wedstrijd gezien. Ik mocht met mijn hostfamilie mee. Wat een ruwe sport zeg, ik kreeg al pijn bij het kijken alleen al. Heb nog nooit zoveel mensen gewond van het veld zien gaan!
Ohja nog een leuk feitje over Australië. Je bent hier verplicht te stemmen, als je dit niet doet krijg je een boete van 100 dollar. Zaterdag waren de verkiezingen hier in Australië dus mijn hostfamilie heeft mij er vanalles over verteld. Verder is het hier gebruikelijk om na het stemmen een democracie sausage te krijgen als bedankje voor het stemmen. Overal bij stemkantoren staan grote barbecues buiten om de worstjes te maken, misschien ook een goed idee voor Nederland?

Koala Park SanctuaryKoala Park SanctuaryKoala Park SanctuaryKoala Park SanctuaryZonsondergangRugby

1. Mama:
    24 maart 2019
    Hoi Pien, weer een leuk verhaal. En wat lijkt het me heerlijk om een kangoeroe en een koala eens lekker te kunnen aaien....ben een beetje jaloers 🦘🐨.
    En fijn te horen dat je kreukherstellend vermogen nog steeds aanwezig is. Het strijkijzer doet nog steeds z’n werk. Ik ben trots op je ❤️.
    Kus en knuffels van mama