Verschillen tussen Nederland en Australië

24 februari 2019 - Maroubra, Australië

Na een paar weken merk ik dat er een regelmaat komt in de week. Ik weet wanneer de kinderen welke sport hebben en wanneer ik dus waar moet zijn. Ook de ochtenden lopen steeds soepeler. Ze weten de regels en beginnen deze ook steeds meer van mij te accepteren, het uitproberen neemt langzaam af.
Afgelopen week was een doodnormale week, best lekker af en toe. Door het weer voelde het soms alsof ik in Nederland was, het heeft bijna de hele week alleen maar geregend en het was 'maar' 20 graden.
Afgelopen zaterdag is Harry 9 jaar geworden, dit hebben we gevierd met een kinderfeestje bij Jamberoo, een gigantisch waterpark. Een super dag, maar ik was helemaal kapot daarna.
Hoe langer ik in Australië ben hoe meer verschillen ik begin te ontdekken met Nederland. Als leerkracht vallen mij de verschillen op school het meeste op. Zo zijn ze hier naar mijn idee een stuk strikter. Een leerkracht bij de voornaam noemen is echt not done. Ik zou hier voor de klas staan als Miss Boon. Ook de hoeveelheid huiswerk is een stuk hoger dan bij ons. Izzy zit in year 6, vergelijkbaar met groep 8 bij ons, ze krijgt elke week van maar liefst 7 vakken huiswerk mee: rekenen, spelling, taal, religie, geografie, gym en persoonlijke ontwikkeling.
Elke dag als de bel gaat zit de hele school bij elkaar. De directeur houdt nog een klein praatje en daarna mogen de groepen één voor één hun ouders gaan zoeken. Elke vrijdag hebben ze een zogeheten assembly met de hele school. Hier wordt door de directeur verschillende awards uitgereikt. Deze kun je krijgen omdat je, voor je leeftijd, een hele moeilijke som hebt uitgerekend maar ook omdat je je goed inzet in het schoolkoor of omdat je in staat bent om je ideeën op een goede manier te verwoorden. Daarnaast deelt elke leerkracht een lintje uit aan de beste leerling in zijn of haar klas de afgelopen week.
Nog een heel groot verschil, waar ik Nederland toch wel echt veel beter in vind: in Australië ga je naar school als je 5 bent en er is maar één moment waarop je kunt beginnen in het schooljaar. Je kunt alleen in februari beginnen als het nieuwe schooljaar start. Lucy, de jongste in mijn gezin, is eind juni jarig. Ze kan dus pas beginnen met school als ze 5,5 jaar oud is. Dit duurt nog 2,5 jaar. Tot die tijd gaat ze naar Kindie, hier is echter geen programma wat gevolgd wordt, het is dus puur spelen met anderen wat ze daar doen. Ik heb het met mijn gezin over dit verschil gehad, zij gaven aan dat ze liever ook willen dat kinderen al naar school kunnen met 4 jaar. Veel kinderen zijn er dan namelijk al klaar voor om te beginnen op school.
Ik hoop de komende weken nog meer typisch Australische dingen te ontdekken. Wie weet doe ik hier nog leuke ideeën op voor als ik zelf weer voor de klas sta!

Regen in Maroubra

1. Gerrie Jeukens:
    Ja Paulien ,
    Zo zie je dat ze het overal toch weer anders doen.
    Dragen de kinderen daar ook schooluniformen.
    Hier in Nederland is het nu lekker weer ,het zonnetje en 15 graden.

Groetjes
  2. Wilma:
    24 februari 2019
    Vind dat bij de naam noemen hier ook niet nodig. Beetje meer discipline zou hier best mogen. Ben benieuwd naar wat je nog meer ontdekt. Have fun.
  3. Pieter:
    Hallo Pientje,
    Leuk verhaal weer.
    Zo word je wel aan het denken gezet over het schoolsysteem hier in Nederland.
    Veel plezier met de kinderen.
    Groetjes papa en Jacqueline
  4. Mama:
    24 februari 2019
    Hoi Pien, leuk om nu te horen welke verschillen je opvallen. En erg attent dat ze het af en toe laten regenen in Australië zodat je Nederland niet vergeet 😉.
    Kusjes en knuffels van mama.
  5. Mama:
    24 februari 2019
    Hoi Pien, leuk te horen welke verschillen je allemaal opvallen. En wat attent dat ze het af en toe laten regenen in Australië zodat je Nederland niet vergeet 😉.
    Kusjes en knuffels mama