Spuitgat spotten

1 juli 2019 - Maroubra, Australië

Afgelopen week was een drukke werkweek. Elke dag vroeg op en veel met de kinderen bezig geweest. Dan gaat zo'n week ineens toch snel!

Woensdag heb ik een dag meegelopen op een privéschool in Sydney. Ouders betalen ongeveer 30000 dollar (20000 euro) per jaar om hun kind naar deze school te laten gaan. Dat de school geld heeft is ook aan alles te zien. Een prachtig groot gebouw met eigen bieb, een zwembad, een museum, kunstleerkracht, muziekleerkracht en zelf een leerkracht voor STEM. STEM is vooral veel techniek, programeren en werken met computers. Kinderen maken bijvoorbeeld een museum in een speciaal coderingsprogramma en kunnen hier later door middel van een VR bril doorheen lopen. Er zijn op school dus ook 28 VR brillen en 28 bijbehorende iPhones beschikbaar. Verder zijn er leerkrachten die werken met leerlingen die extra hulp nodig hebben of juist extra uitdaging. De klassen bestaan uit gemiddeld 20 leerlingen dus ook hier is een verschil te zien met Nederland. Een dag meelopen was heel leuk en interessant maar ik heb toch nog altijd het Nederlandse schoolsysteem als voorkeur. Kinderen kunnen nog kind zijn bij de kleuters en worden niet vanaf 5 jaar 5 dagen in de week achter een tafeltje gezet om te leren. Ik ben ook van mening dat ze in Australië veel meer prestatiegericht zijn. Kinderen moeten vanaf jonge leeftijd al veel kunnen en kennen en ze worden meer vergeleken met elkaar dan met zichzelf. Je doet het pas echt goed als je de beste van de klas bent. Of dit overal zo is durf ik niet te zeggen maar deze vibe krijg ik wel mee in mijn hostfamilie en bij de scholen waar ik ben geweest. Mijn hart breekt dan ook als een van mijn kinderen thuis komt met 34 van de 40 punten op een toets en dat vader zegt: 'Ik weet niet of dit goed is, hangt er vanaf hoe de rest van de klas heeft gescoord.'. Misschien wel gewoon een cultuurverschil tussen Australië en Nederland.
Vrijdag had ik het meest foute feestje ooit op de planning staan: 5 uur lang alleen maar muziek van Rihanna en Beyonce. Wat heb ik een lol gehad die avond. Eerst samen met Nouschka gegeten, toen naar The Soda Factory in de stad en daarna door naar het feest. We hebben gedanst en gezongen en het was nog lang onrustig. Het viel me dan ook een beetje tegen toen Lucy op zaterdagochtend 7 uur liedjes stond te zingen voor mijn slaapkamer...
Het weer hier is nog heerlijk naar mijn mening. Zaterdag was het 20 graden, strak blauwe lucht en geen zuchtje wind te bekennen. De perfecte dag voor een wandeling op het strand. Blijft leuk dat ik in een zomerjurkje loop en de mensen om mij heen in winterjassen en met sjaals om.
Het walvissenseizoen is begonnen hier in Australië. De walvissen trekken van zuid naar noord om in warmer water hun baby's te krijgen. Ik had nog nooit walvissen gezien en was dan ook stomverbaasd toen mijn hostdad zei dat ze vanaf Maroubra beach te zien waren. Als je op de kliffen bij het strand gaat staan dan zie je ze langskomen. Ofja je ziet de lucht die ze uit hun spuitgaten spuiten, maar ook dit is gaaf om te zien. Vandaar dat ik had besloten om vandaag (maandag) met een whalespotting boot mee te gaan. Een speedboot voor 25 personen waarmee je de zee op gaat op zoek naar de walvissen. En ik heb ze gezien! We zijn 2 walvissen tegen gekomen en hebben deze een tijdje gevolgd. Als je zo dichtbij bent zie je pas echt hoe groot ze zijn, wat een prachtige beesten. Vlak voordat we terug gingen naar het vaste land waren ze blijkbaar onder de boot door gezwommen, ze kwamen zo'n 5 meter naast ons ineens omhoog! In één woord prachtig en heel indrukwekkend!
Toen ik thuis was hadden de Izzy, Harry en Lucy een Skype afspraak met de klas van Menno! De leerlingen van Menno waren de afgelopen weken bezig geweest met het bedenken van vragen in het Engels om aan mijn kids te stellen. Zowel Menno's klas als mijn kids waren enthousiast. Harry en Izzy waren onder de indruk hoe goed Menno's leerlingen Engels konden. Leuk om ook dit nog even gedaan te hebben!
Aankomende week is de laatste schoolweek van de kinderen voor de vakantie. Dan zit hun eerste half jaar er al weer op en mijn half jaar dus ook bijna. Nog even genieten van lunchboxen maken 's ochtends vroeg want daar komt nu echt snel een einde aan.

PartyPlaytime

1. Gerrie Jeukens:
    1 juli 2019
    Het blijven leuke verhalen , ben wel benieuwd naar de foto's van de walvissen.
    En wat geweldig dat contact tussen de klas van Menno en de 3 kinderen.
    Ben benieuwd naar de verhalen van Menno hierover.
    Nog een paar dagen en zie je Menno eindelijk.
  2. Nicole Hermans en Jan Vrijland:
    1 juli 2019
    Hoi Pien, volgens mij kun je intussen een boek schrijven over alles wat je gedaan en beleefd hebt. En dan moet de reis die je met Menno gaat maken nog beginnen. Veel plezier deze laatste dagen.....kus en knuffels mama.